mandag 10. mai 2010

Tiurleik 2010


Tiurleik er noe av det artigste som foregår i skogen om våren. Den første kvelden var jeg plassert i teltet ca. kl.20, og det tok ikke lange tiden før jeg hørte de første vingeslagene. Så kom det en tiur til som parkerte seg i furua rett over teltet mitt så det regna bark og barnåler ned over hodet på meg, og begynte å spille som en helt. Jeg så fire tiurer på den leiken. Det er en helt spesiell opplevelse å være på tiurleik!

Tiuren går rundt på området sitt å spiller som en gal og jager bort yngre rivaler. Iblant så er det nesten jeg begynner å le fordi den lager så mange rare lyder. Det er utrolig morsomt å høre på..

Det tar på kreftene å sitte/ligge i en stol i opptil 15 timer helt stille, så til neste år blir det et camotelt som det er plass til å ligge i.. Jeg var på to tiurleiker nå. På den ene leiken var det blitt "tynnet" mye i skogen rundt, så tiuren spilte over et så stort område at det ble vanskelig å få noen bilder for den flytta seg før det ble lyst nok.

Jeg fikk ikke noe bra bilde av røya på leiken, men jeg møtte på den i nærheten på veien tilbake.

Det var veldig kaldt noen netter så det hadde fryst på noe. Føler litt sorg over dette bildet siden det er fra vannpytter i spor fra skogsmaskiner som har herjet i skogen rundt tiurleiken..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar